SÅ UNDVIKER DU ATT BLI UTBRÄND PÅ ARBETET

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Stronger.

Många av oss som drabbas av utmattningssyndrom blir sjuka på grund av arbetet. Oftast är det dock en kombination av privatlivet och arbetsbelastningen. 

Att undvika att bli utbränd är lättare sagt än gjort. Viktigt att känna till är att man inte blir sjuk på grund av stress då stress i sig inte är farligt. Det är brist på återhämtning som är det farliga.

Här kommer mina bästa tips för att undvika att bli utbränd på grund av arbetet.

➡️ Ta micropauser. Gå ut någon minut och få frisk luft. Om möjligt, ta en promenad tex under en del av din lunchrast. Ett annat sätt att ladda batterierna är att du tar en paus under dagen och blundar någon minut. På detta sätt låter du hjärnan vila.

➡️ Planera in träning, promenad är bättre än ingenting. Fysisk aktivitet hjälper dig att lättare hantera stress.

➡️ Skilj på arbete och ledighet tydligt. Ex med din telefon, var inte alltid anträffbar. Svarar du någon gång på kvällen förväntas du alltid göra det. Sätt gränser på när du behöver vara tillgänglig och lägg därefter ifrån dig telefonen.

➡️ Läs ALDRIG jobbmail under din ledighet. Bestäm och var tydlig mot dig själv och din omgivning när du arbetar och när du är ledig. Öppna inte mailen på kvällen eller morgonen. Gör det först när du kommer till arbetet. Annars tänker du på det och vill lösa det. Oavsett vad det står på mailet kan det alltid vänta.

➡️ Prioritera sömn. Lägg dig i tid och låt sömnen vara en viktig prioritering.

➡️ Planera in ledighet. Har du perioder av mycket arbete? Planera in ledighet efteråt där du inte arbetar. Det är viktigt med återhämtning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *