TIPS TILL DIG SOM ÄR SMÅBARNSFÖRÄLDER

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Stronger.

Att få barn är oftast en av de mest fantastiska man som människa kan vara med om. Det är en så stark kärlek man känner som inte med ord går att beskriva. Men det kan också vara väldigt intensivt och påfrestande.

Sömnen blir oftast lidanade och har man en prestationsbaserad självkänsla med högt satta krav på sig själv kan det bli en tuff om inte rent ut sagt omöjligt ekvation att få ihop vardagen. 

SÅ LYCKAS DU MED SÖMNEN SOM SMÅBARNSFÖRÄLDER 

➡️ Sleepdivorce – sov i separata sängar. Om ni har ett gästrum, dela upp nätterna och sov i olika rum. På det sättet får ni ibland sova ostört och får en bättre sömnkvalitét. Detta kan kännas tråkigt och kanske känner ni att det är på kvällen innan läggdags ni får lite tid tillsammans. Men då säger jag som sömnexperten sa, bara för att ni inte sover tillsammans behöver det inte betyda att inte kan göra annat innan läggdags. 

➡️ Försök sov/vila någonstans där du inte hör barnen. Antingen om din respektive går ut med dem eller om du sover någon annanstans. Jag tror man särskilt som mamma har svårt att slappna av om man hör sitt barn gråta, även om man vet att det inte är några problem. Att få sova ostört utan ljud gör att kroppen får slappna av och du kan då lyckas få den reparerande djupsömnen som är så viktig.

➡️ Sov när barnet sover, sitt inte med telefonen, passa inte på att städa, diska, eller annat. Det är lätt att man vill passa på att ta den där tvätten, städa undan i köket eller kanske bara komma ner i varv genom att ta upp telefonen. Men din hjärna och kropp behöver vila. Satsa därför på att blunda en stund när barnet sover. 

➡️ Jobba med good enough. Det är okej att hemmet inte är perfekt städat, all tvätt inte borta osv. Är du precis som jag pedant och mår bra av ordning och reda kommer detta vara väldigt tufft. Detta då du mår bra av att ha det städat och fint. Har du dessutom en prestationsbaserad självkänsla kommer du vilja få saker gjort och prestera. Detta då du ser ditt egna värde i det. Detta är något som är bra och viktigt att jobba på för att undvika att bli sjuk med utmattningssyndrom. 

➡️ Prioritera och planera egentid. Egentid kan tex vara en promenad där du får några minuter för dig själv. Att få frisk luft och bara vara är nyttigt. Har du ork kan du träna men det behöver inte vara en aktivitet med en prestation. Och har du lite ork kan en kort promenad eller att du bara sätter dig på en bänk för dig stund vara alldeles lagom.  

LÄS MER OM SÖMN OCH SÖMNTIPS HÄR.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *