Vad är okej att göra när du är sjukskriven?

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Stronger.

När du är sjuk och tackar nej till en aktivitet är det viktigt att du håller dig till att alltid tacka nej till liknande aktiviteter. Annars finns risken att fördelningen av din tid inte blir rättvis. Samma sak gäller om du sagt ja till en aktivitet måste du tacka ja till andra kommande liknande aktiviteter.

Eller så är det inte alls så! Din energi och din tid är inget som någon demokrati ska styra över eller ens behöver ha åsikter om. DU bestämmer själv vad du vill och orkar göra. Och då du vet att din energi kan vara bra ibland och sämre ibland är det ju klokt att anpassa sig efter dagsformen.

Jag försöker undvika att boka upp aktiviteter och försöker göra mycket spontant. Detta för att slippa avboka eller få bakslagsdagar för att jag biter ihop trots sämre energi.

Så om du vill prioritera något och tacka nej till liknande aktiviteter, gör det. Gör det du mår bra av. Du behöver inte redovisa eller förklara. De som verkligen bryr sig om dig förstår dig ❤️

TIPS INFÖR SEMESTERN

➡️ Planera återhämtning efter aktiviteter. Ska du tex till stranden eller en annan aktivitet som tar energi. Se till att få en paus efteråt.

➡️ Planera inte in för mycket utan försök göra så mycket som möjligt spontant. Låt dagsformen av energi avgöra vad du gör. På detta sätt minskar du riskerna för bakslag och slipper känna att du är omständig som behöver avboka en aktivitet.

➡️ Förkorta aktiviteter. Ibland kan det vara alldeles lagom att delta i aktivitet men inte vara med hela tiden. Du kan antingen se till att hela aktiviteten förkortas eller själv avsluta den tidigare än andra. Var tydlig mot din omgivning med varför du behöver göra som du gör.

➡️ Tacka nej till aktiviteter. Finns det aktiviteter du kan skippa, tex att familjen åker på något så får du stanna hemma? Ex bad, du kan hänga med någon gång, stanna hemma vid något tillfälle.

➡️ Boka in barnpassning om möjligt. Har du barn är det bra om du kan få hjälp med barnen så du kan få tid för återhämtning. Planera gärna in barnpassning och se då inte denna tid som du ska passa på att ordna med saker utan ladda batterierna genom återhämtning.

➡️ Planera in stunder på dagen då du får vara själv. Ta en promenad, lägg dig ner och gör andningsövningar. Korta pauser känns kortsiktigt kanske inte nödvändiga men långsiktigt är de viktiga. Tänk dig att du lever som ett mobilbatteri med endast 20 % varje dag. Efter någon timme är du på 5 %. Kan du då ta pauser och få upp någon procent är det guld värt.

➡️ Prioritera sömn. Sömn sömn sömn. Det går inte nog understryka betydelsen av sömn. Den är alltid viktig men nu är den något du verkligen bör vårda och prioritera. Det är också viktigt för din rehabilitering att du har rutiner för god sömn där du lägger dig samma tid och vaknar samma tid regelbundet.

➡️ Begränsa intaget av alkohol. Självklart är det okej att ta ett glas då och då. Men för sömnens skull är det inte bra. Och som jag skriver ovan är det extra viktigt med sömnen. Du kanske upplever att du sover bättre med alkohol men egentligen sover du ytligt.

➡️ Unna dig bra näringsrik mat. När din kropp har mindre energi är det extra viktigt att du får i dig bra näringsrik energi. Socker tar mycket energi och kan därför vara bra att begränsa.

Slutligen, det är tufft och jobbigt. Men det kommer inte alltid att vara såhär. Du ”missar” kanske mycket nu men nu behöver du ladda ditt batteri för att kunna bli bättre. Var därför noggrann med att aldrig tömma ditt batteri.

Du kommer komma starkare och klokare ur detta. Allt kommer att bli bra. Du är stark och en riktig fighter. Glöm aldrig det. Elden inom dig kanske är svag just nu men glöden finns inom dig. Tough Times Never Last but Tough People ❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *