”Att tvingas vara hemma med utmattningssyndrom är som att sitta fast i en bil utan bensin. Du vill vara aktiv men det finns inte tillräckligt med bensin.”

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Stronger.

Tänk dig att du är en bil med bensin. När du blir sjuk med utmattningssyndrom har du använt dig av reservtanken alldeles för mycket utan att fylla på den. Du har bara tömt tanken om och om igen. Du ligger på gränsen och kör på och förlitar dig på din egna reservtank. Det har ju alltid fungerat tidigare när det varit tufft.

Men reservtanken är inte tänkt att användas hela tiden. Och du behöver tanka oftare och inte bara fylla på med småmängder lite då och då. Precis som återhämtningen behöver prioriteras hos oss människor.

Till slut har du kört slut på all reservtank och bilen kan inte längre köra. Den går helt enkelt inte framåt längre utan står still. Precis som du tvingas bromsa när du blir sjuk med utmattning. Och för att lära dig en läxa får du inte längre alls använda dig av reservtanken. Istället tvingas du köra med till en början väldigt lite bensin. Och om du mot all förmodan ändå tömmer reservtanken straffas du genom att få ännu mindre bensin de kommande dagarna.

Om du däremot är sparsam och inte slösar all bensin under en dag, kommer du med tiden ”belönas” genom att du får mer bensin. Du får då dock endast en väldigt liten ökning av mängden bensinen varje gång. Det är knappt så att du märker av det om du inte blickar tillbaka lite längre tid och jämför hur kort sträcka du kunde köra då.

Vad är det då du ska lära dig av detta? Jo, det är att du inte ska använda och leva på reserven men framförallt prioritera tankningen. Du är duktig på att köra men du har inte prioriterat tankningen och det är just det du behöver lära dig.

Det kan också vara väldigt svårt att inte gasa och köra slut all bensin när du väl får en lite större påfyllning. För du älskar ju att köra på och du vill passa på nu när det finns bensin. Men det är då du måste påminna dig själv att vara försiktig. Planera in en liten tankning och slösa inte all bensin.

Hur tankar man och vad är återhämtning? Jag läste i början av min utmattning att det handlade om promenader och naturen. Och herregud var jag promenerade dessa månader. Jag gick flera dagar mil för att sedan inte ha energi till något annat resten av dagen. Detta var ju såklart fel. Återhämtning handlar inte om prestation utan om att hitta sitt sätt att fylla på med energi. Och detta ser olika ut hos oss alla. Vissa gillar lugna skogspromenader, andra yoga, bakning eller att sy. Återhämtning kan vara att måla, sjunga i kör, pyssla i trädgården eller att rida. Det ska vara något du mår bra av men utan krav på prestation. Detta ska vara något du känner är lustfyllt helt enkelt.

Det kan vara svårt att prioritera sig själv och sin rehabilitering när du drabbas av utmattningssyndrom. Du är så fokuserad på att prestera och leverera. Att då bara vara och ägna sin tid till sina egna intressen kan vara svårt. Särskilt om du har en prestationsbaserad prestationsbaserad självkänsla där du ser ditt egna värde i dina prestationer. För vem är du om du inte presterar?

Fundera på vad som gör dig glad. Vad tycker du om att göra? Vad hade du för intressen som yngre och är det ett intresse som du skulle kunna ta upp igen?

Stress är inte farligt utan det är brist på återhämtning som gör dig sjuk. Det är tankningen du behöver bli duktig på och du kan inte påskynda rehabiliteringen men däremot förlänga den om du inte prioriterar dig själv och din rehabilitering.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *